“UPROPASTIĆEMO DECU MASKAMA” – francuski logoped upozorava da nema više čekanja
Koncentracija, čitanje, disanje… Nathalie Gual Hancali, logoped u Gers-u u Francuskoj i članica Nacionalnog kolektiva logopeda Francuske, detaljno opisuje uticaj maske na učenike, godinu i po dana nakon njenog uvođenja u školu. A zaključak je da maske veoma usporavaju napredak dece u učenju, a posebno u savladavanju fonologije, i posledice će biti trajne, kaže ona.
Prema rečima logopeda Nathalie Gual Hancali, maska, koja je od kraja 2020. obavezna za decu od šest godina u školi, predstavlja velike prepreke pri učenju i koncentraciji učenika, piše Le Parisien.
"Shvatili smo da smo izgubili 12 poena razumljivosti kada smo uveli masku, odnosno da je smanjena naša sposobnost da razumemo ono što je rečeno. Ali deca i dalje uče. U školi pristupaju pojmovima koje ne poznaju, pa nemaju mogućnost da predvide šta će biti rečeno. Maska dovodi do napora koncentracije i na silu značajnog popuštanja pažnje pri prelasku iz vrtića u školu".
"Ne možemo reći da je maska direktan uzrok. Ali to ljulja već krhku decu. Pre njenog uvođenja, u našim kancelarijama viđali smo decu od 2-3 godine koja nisu govorila. To se ponekad dešava i znamo da kada krenu u školu, napreduju za nekoliko meseci. Danas to više nije slučaj. Isti problem u vrtiću: engleska studija pokazuje da bebe rođene tokom izolacije imaju značajno kašnjenje u komunikaciji. Zapravo, deca koja imaju poteškoća u fonologiji, na primer između reči "otrov" i "runo", drže se za čitanje sa usana. Bez ove vizuelne pomoći, oni više ne mogu da prepoznaju određene zvukove", rekla je ona.
Na primedbu novinara da nastavnici zbog maske pojačavaju jačinu govora, ona je odgovorila da je to tačno ali i da to ima određene posledice.
"To se naziva lombardskim efektom: povećanjem jačine glasa, težite da akcentujete samoglasnike, a manje suglasnike, što modifikuje identifikaciju reči", objasnila je ona.
Na pitanje da li maske ostavljaju i fizičke posledice Nathalie je odgovorila:
"Deca imaju tendenciju da drže usta otvorena da bi udahnula, jezik ne igra svoju ulogu u širenju nepca. Neki će zbog toga kasnije imati problema sa držanjem, žvakanjem i spavanjem".
Na kraju, ona je istakla da je većina tih problema prolaznog karaktera, ali da će na one najkrhkije uticaj na fonologiju biti trajan.
"Maska ima posledice, mi to vidimo i ne smemo to da poričemo", zaključila je ona.